cookies

Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Tworzenie pozytywnego pierwszego wrażenia

0111.2018

Książki oceniane są po okładkach, domy po tym, jak  wyglądają z zewnątrz, a ludzi ocenia się po ubiorze i zachowaniu. Wiadomo, że liczy się to, co jest w  środku, tak zazwyczaj bywa, jednak nie od razu. Badania pokazują, że pierwszych 11 sekund wystarczy, by osoba, która cię obserwuje podświadomie, oceniła Twoją wiarygodność i to, jak bardzo jesteś sympatyczny.

Jak się ubrać, by zrobić dobre wrażenie?
Przy wyborze ubrania należy pamiętać, żeby okazać szacunek konsumentom, klientom, współpracownikom czy gościom. Wybór stroju może wpłynąć na Twoją karierę zawodową, ubiór powinien obrazować stanowisko, na które aplikujesz, a nie obecnie zajmowane. Odpowiedni strój w różnych okolicznościach biznesowych może rodzić bezzasadne dylematy.

Wskazówki ogólne:

- Koszule i bluzki w jednolitym kolorze, najlepiej sprawdzą się w sytuacji biznesowej, wzorki nie ułatwiają zdobycia autorytetu, można pokusić się o wzorzyste dodatki, pamiętajmy jednak, że jeżeli coś za bardzo rzuca się w oczy, automatycznie przestaje być eleganckie.

- Właściwa długość marynarki jest bardzo istotna, powinna ona sięgać około 2 cm poniżej kciuka, a jej rękawy  powinny kończyć się około 12 cm, licząc od końca kciuka.

- Mankiety w koszuli powinny wystawać na około 1 cm, jeżeli są zapinane na guzik, na około 2 cm, jeżeli są zapinane na spinki.

- Nie wkładaj niczego co może świadczyć o Twojej przynależności do żadnej organizacji edukacyjnej, społecznej, politycznej czy religijnej.

Mężczyźni:

- Marynarkę dwurzędową  z sześcioma guzikami, ale tylko dwoma funkcjonalnymi dolnym i środkowym, zapinamy na środkowy guzik i nie odpinamy go przy siadaniu.

- Pasek powinien być dobrany do butów.

- Kolor skarpetek należy dobrać do koloru spodni, najlepiej w tym samym kolorze lub nieco ciemniejsze, a ich długość powinna sięgać do połowy łydki.

- Krawat po zawiązaniu nie powinien odsłaniać koszuli powyżej paska od spodni.

- Właściwa długość spodni o średniej szerokości nogawek około 20 - 23 cm, powinna tworzyć z przodu jedno małe załamanie, a z tyłu sięgać do połowy cholewki buta.

Kobiety:

- Długość sukienki lub spódnicy powinna być do kolan ze standardowymi odchyleniami do 6 cm w górę, lub w dół.

- Niskie kobiety powinny unikać dużej liczby guzików w żakiecie oraz dwurzędówek.

- Kobiety o wąskich ramionach dobrze wyglądają w marynarkach typu safari.

- Klapy o ostrych krawędziach są odpowiednie jednakowo dla kobiet szczupłych oraz o pełniejszych kształtach. Istotna jest ich szerokość, powinna być dostosowana do typu sylwetki.

- Jeżeli decydujemy się na sukienkę, powinna być to szmizjerka, czyli sukienka krojem przypominająca koszulę. Na szczeblu biznesowego dress code'u istotną rolę odgrywa tkanina, z której jest uszyta.

- Uważajmy z perfumami, aby nie zakłócić czyjegoś terytorium.

Jak przedstawiać siebie i innych?

Często wchodzimy w relacje, gdzie nie doszło do prezentacji osób, do takich sytuacji dochodzi wtedy, kiedy jesteśmy niepewni jak tego dokonać lub jak nie popełnić błędu. Wątpliwości wynikają ze słabej znajomości zasad etykiety lub braku pewności zasad precedencji. Płeć nie ma wpływu na kolejność w prezentacji osób, ważna jest reprezentowana pozycja. Istotne jest, kto zostaje przedstawiony komu. Osobie wyższej randze przedstawiamy osobę niższej randze, osoba niepubliczna jest przedstawiana osobie publicznej o wysokiej randze, w firmie to menedżer jest przedstawiany klientowi, osoby o tej samej randze przedstawia się według etykiety towarzyskiej lub alfabetycznie. Pamiętajmy, aby właściwie zareagować, kiedy jesteśmy komuś przedstawiani, wystarczy uśmiechnąć się i spojrzeć na daną osobę.

Kolory

Kolor ubrania, wręczanych upominków, slajdów w prezentacji lub też wydruku na wizytówce, ma określone znaczenie w zależności od kraju lub kręgu kulturowego, np. w Korei nigdy nie należy pisać nazwiska żyjącej osoby kolorem czerwonym, z kolei w Wielkiej Brytanii wygranie czerwonej wstęgi jest symbolizującym zwycięstwo zaszczytem.

Uścisk dłoni

To jedyny kontakt fizyczny, na jaki możemy sobie pozwolić w biznesie. Uścisk dłoni jest normą w zachodnim świecie, ale nie wszędzie jest to oczywiste, np. w krajach azjatyckich przy powitaniu należy się ukłonić, w krajach śródziemnomorskich przy pierwszym spotkaniu bardziej wskazany jest pocałunek w obydwa policzki, w krajach latynoamerykańskich przyjęty jest długi uścisk dłoni, trzymanie za łokieć lub ramię, czy objęcie "na niedźwiedzia", z kolei w krajach bliskowschodnich uścisk dłoni przypomina bardziej trzymanie się za ręce niż klasyczny uścisk.

Kiedy uścisnąć dłoń?

Przy pierwszym spotkaniu.

- Podczas spotkania osoby dawno niewidzianej.

- Podczas powitania z gospodarzem lub gospodynią spotkania.

- Witając swoich gości.

- Podczas pożegnania, jeżeli chcemy okazać drugiej osobie szczególny szacunek.

Kiedy podajemy rękę?

- W sytuacji biznesowej, w relacji mężczyzna i kobieta, kobieta i mężczyzna, kobieta i kobieta.

- Zawsze, gdy ktoś poda nam pierwszy rękę na powitanie.

Kiedy nie podajemy ręki?

- Jeżeli podchodzimy do dygnitarza lub kogoś wyższego rangą.

- Jeżeli druga osoba ma zajęte obie ręce lub poinformuje nas, że jest chora i wolałaby ręki nie podawać.

Istnieje wiele sytuacji, kiedy spotykamy się z kimś przypadkowo, wówczas możemy pozwolić sobie na powitania bez uścisku dłoni, taka forma powitania, bez kontaktu fizycznego, ale z szacunkiem, ma wielu zwolenników. Skinienie głową i powiedzenie "dzień dobry" lub "do widzenia"  jest wystarczające.

 

XOXO

Żaneta

Powrót do bloga

Zapisz się Newsletter

Akceptuję regulamin serwisu Żaneta Manikowska, politykę prywatności i chcę zapisać się do newslettera

Copyright 2017 wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i wykonanie: logo firmy MEETMEDIA