cookies

Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Struktura trendu

0109.2019

Każdy nowy trend prędzej czy później zyskuje ogólną akceptację społeczną, poprzez systematyczne badania i analizę trendów, można dostrzec pewne prawidłowości rządzące modą. Mimo że świat wciąż się zmienia i o ile nie dojdzie do jakiejś radykalnej przemiany społeczności, to prawidłowości, które ukształtowały się do dziś, prawdopodobnie pozostaną aktualne także w przyszłości.

Trendy to wyjątkowo interesujące procesy zmiany, a ich wpływom ulega większość z nas. Dynamika społeczna wpływa na szybkość rozprzestrzeniania się trendów, każdy z nas wpasowuje się w przebieg tworzenia trendów i przyczynia się do zmiany stylów i gustów.

Słowo trend wiąże się z czymś nowym, modnym, tajemniczym i nieuchwytnym. Kiedy ludzie rozmawiają o trendach, pragną dowiedzieć się co, jest ostatnio modne? Jaki nowy styl obowiązuje? Czy jest on bardziej romantyczny, czy minimalistyczny? Choć wiele osób potrafi zdefiniować słowo trend, to dla większości z nas to, co dzieje się w miarę rozwoju trendu, pozostaje pod znakiem zapytania. Wszystko rozpoczyna się od grupy osób zwanych trendsetterami, czyli popularyzatorami lub promotorami trendów.

Przez większą część XX wieku słowo trend stosowano jedynie w gronie statystyków i ekonomistów. Pierwotnie staroangielskie słowo trend oznaczało „obrót”, „zwrot”. W statystyce trend oznacza kierunek krzywej. Ci, którzy interesują się trendami lub których praca się  z nimi wiąże, używają tego słowa na różne sposoby.

W modzie nazwa trendem odwołuje się do pewnego cyklu zmiany, który rozpoczyna się od kreatorów, trendsetterów, następnie przenosi się do mainstreamu, by na samym końcu stracić popularność. Jednak trendy dotyczą nie tylko stylu i wzornictwa. Wywierają wpływ na nasze decyzje dotyczące tego, co jemy i pijemy, co lubimy czytać, jakie filmy chcemy oglądać oraz na pozostałe branże, w których słowo gust opisuje nasze upodobania.

Style i gusty podlegają krótko i długoterminowym zmianom. Idealnym przykładem obu typu zmian jest styl Jacqueline Kennedy Onasis. Na początku lat 60. XX wieku jej styl ubierania się był wręcz kwintesencją stylu tamtej epoki, z kolei na początku XXI wieku, styl ten odzyskał popularność, ale tylko w bardzo małej grupie osób i na bardzo krótko, powrót stylu Jackie Kennedy to typowy przykład krótkofalowej, sezonowej mody, która czasem nazywa się „szaleństwem sezonu”. Ostatecznie wszystkie sezonowe mody mają te samą cechę: są to krótkie opowiadania, w których akcja skupia się wokół produktu, a ich atrakcyjność przemija po niespełna roku.

W latach 50. XX wieku skandynawski design wystawiany był w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, ten styl meblarski stał się czymś więcej niż sezonową modą: stał się trendem. W 1989 roku mało wówczas znana firma z Mediolanu Prada, zaproponowała klientom nową kolekcję odzieżową, charakteryzująca się prostotą i minimalizmem, przez kolejnych kilka sezonów kolekcje Prady cechował ten sam minimalistyczny styl. Magazyn „Times” opisywał owe ubrania jako: „spokojne, nieagresywne, łączące tradycyjne dobre maniery i ultranowoczesną, industrialną, gładką prostotę”. Inni projektanci, tacy jak Giorgio Armani, Calvin Klein, także tworzyli minimalistyczne projekty. Pod koniec lat 90.  XX wieku styl minimalistyczny nadal dominował w świecie mody, meblarstwie, wystroju wnętrz, architekturze. Kiedy styl, który wyraźnie przejawia się jednocześnie w różnych rodzajach produktów, takich jak ubrania czy elementy wystroju wnętrz to prawdopodobnie mamy do czynienia z trendem występującym, a nie z sezonową, krótkotrwałą modą.


 

XOXO
Żaneta

 
Powrót do bloga

Zapisz się Newsletter

Akceptuję regulamin serwisu Żaneta Manikowska, politykę prywatności i chcę zapisać się do newslettera

Copyright 2017 wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i wykonanie: logo firmy MEETMEDIA